zum Inhalt

Augmented Photography

Varvara Guljajeva
2010
Interface Cultures When it is spoken about interactive or augmented photography then immediately one has in mind the representation of photos in digital format (on computer or phone screen, projection, etc) that are manipulated through software or any other code. Yes, the interactive pictures can react on our touch, voice, weather, or whatever. But those interactive photos are still just pixels. My artwork – Augmented Photography – is not about pixels. It is about re-thinking printed photography. Current artwork is more than a framed picture – it has its behavior and it is able to react on observers. I am adding liveliness to a doll on the picture through eye movements. If none is looking at the picture the doll’s eyes are closed. Only time-to-time, she is waking up and asking for attention. When the photograph is approached, the doll on the picture opens her eyes and starts to blink to a viewer or just stare on him/her for a while. Hence, the artwork has different behaviors that could be explored by observing the picture for a while www.varvarag.info Exhibition at:
IC at ars electronica 2010, 2nd to 11th September 2010, Linz, Austria.
Wenn man von interaktiver oder „augmented“ Fotografie spricht, denkt man sofort an Digitalfotos (auf Computerbildschirmen, Handydisplays, Projektionen, etc), die mit Hilfe von Software oder anderen Codes manipuliert wurden. Ja, interaktive Bilder können auf Berührung, Stimme, Wetter oder anderes reagieren. Aber diese interaktiven Fotos sind lediglich Pixel. In meinem Kunstprojekt - Augmented Photography - stehen nicht Pixel im Vordergrund. Es handelt sich vielmehr um das "Neudenken" von Fotoprints. Das aktuelle Kunstprojekt ist mehr als ein gerahmtes Bild - es hat sein eigenes Verhalten und es kann auf die BetrachterInnen reagieren. Ich füge dem Bild Lebendigkeit hinzu, indem ich die Augen der Puppe am Bild beweglich mache. Wenn niemand das Bild betrachtet, sind die Augen der Puppe geschlossen. Nur von Zeit zu Zeit macht sie die Augen auf und sucht so Aufmerksamkeit. Wenn jemand vor dem Bild steht, öffnet sie die Augen und beginnt zu blinzeln oder starrt den Betrachter / die Betrachterin an. Folglich hat dieses Kunstwerk unterschiedliche Verhalten und dies wiederum erfährt der Betrachter / die Betrachterin wenn er/sie diese eine Weile beobachtet.