zum Inhalt

Non Player Objects – Play with it!

Davide Bevilacqua, Alberto Boem, Isidora Ficovic, Marie Polakova
Installation, 2013
Interface Cultures The Non Player Objects installation is addressing artefacts and media-contents in order to question the understanding of playfulness within contemporary artistic and cultural practice. The “gamification” of environments based on the idea of playful interactions is overtaking the discourse of digital media based arts, entertainment culture and design approaches. A group of students took up this state of the art to reflect upon the dynamics of cultural techniques of playfulness and possibilities to create a broader meaning of ludic practice. The project represents different layers and approaches combined in one installation. Video interviews that collect different viewpoints on the topic, artefacts to give the visitors of the exhibition the opportunity to intervene with playful actions, and toy-like objects to experience the exhibition in unconventional ways. The project gives as well an outlook to the new European Masters Programme in Ludic Interfaces, which will start at the University of Art and Design Linz. Exhibition at: IC at ars electronica 2013, Linz, Austria Die Installation “Non Player Objects” adressiert Artefakte und Medieninhalte, um das Verständnis von Verspieltheit in zeitgenössischer künstlerischer und kultureller Praxis zu hinterfragen. Die so genannte “Gamification” von Umgebungen und spielerischen Interaktionen nimmt eine starke Position im Diskurs bezogen auf digitale und medien-basierende Künste, Unterhaltungskultur und Design-Ansätzen ein. Studierende haben sich mit dem Wissensstand zur Dynamik von kulturellen Techniken der Verspieltheit auseinandergesetzt und hinterfragt, wie über eine breitere Bedeutung dieser Praktiken reflektiert werden kann. Das Projekt kombiniert verschiedene Ansätze in einer Installation. Dazu gehören Videointerviews, die unterschiedliche Sichtweisen auf das Thema vermitteln, Artefakte, die den BesucherInnen der Ausstellung die Möglichkeit geben mittels spielerischer Interaktion selbst zu intervenieren und spielzeughafte Objekte, um die Ausstellung auf unkonventionelle Weise zu erleben. Das Projekt bietet auch einen Ausblick auf das neue Europäische Master Programme “Ludic Interfaces”, das an der Kunstuniversität Linz startet.